El Servei Comarcal de Català del Priorat visita els establiments comercials de 4 municipis
El Servei Comarcal de Català del Priorat visita els establiments comercials de 4 municipis
Aquest estiu el Servei Comarcal de Català del Priorat (SCC del Priorat) ha visitat 26 establiments comercials de Cornudella de Montsant, Cabacés, la Bisbal de Montsant i Margalef amb l’objectiu de conèixer la situació sociolingüística del territori i difondre els servei del Centre de Normalització Lingüística de l’Àrea de Reus Miquel Ventura, del qual el SCC del Priorat forma part, i també de difondre el suport que el SCC pot donar al sector comercial. D’aquesta manera s’ha continuat el treball iniciat el 2022. Pel que fa a Cornudella, les visites s’han fet a proposta de l’Ajuntament, i s’han visitat 18 establiments (un 45% de restauració i hoteleria, un 39% d’alimentació i un 11% d’oci i formació). El 95% dels negocis eren regentats per persones que s’expressen en català i no han requerit els serveis del SCC del Priorat. En un cas, però, de l’establiment se n’encarregava una persona estrangera que s’ha mostrat interessada en el projecte Comerços aprenents.
Aquesta és una iniciativa que consisteix en una formació bàsica de llengua catalana de poques sessions de durada, que s'imparteix al mateix comerç a càrrec de personal del SCC del Priorat. Aquesta acció formativa permetrà que el personal de l’establiment pugui adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles. De l’observació sociolingüística es desprèn que el 100 % de botigues de Cornudella compleixen la legislació lingüística pel que fa a la retolació identificativa i informativa. Pel que fa a les localitats del nord-oest de la comarca, Cabacés, la Bisbal de Montsant i Margalef, s’han visitat 8 establiments (un 62% d’alimentació i un 37 % de restauració i hoteleria). Igual que a Cornudella, el 100 % d’aquests comerços compleixen la legislació lingüística pel que fa a la retolació identificativa, tot i que la informativa un la té majoritàriament en castellà. Quant a la llengua de salutació, en dos casos va ser en castellà o majoritàriament en castellà
Les dues botigues regentades per persones estrangeres van mostrar interès pels serveis del SCC del Priorat, i una és un possible destinatari del projecte Comerços aprenents. Aquestes dades tan positives mostren l’alt grau de coneixement i ús del català de la comarca del Priorat, que també s’ha observat en la resta de poblacions analitzades anteriorment. El SCC del Priorat recorda que els establiments que ofereixen béns i serveis a Catalunya han de tenir com a mínim en català, sens perjudici de poder utilitzar també altres llengües, la senyalització de tot tipus, els cartells d'informació general de caràcter fix i també tota la informació comercial (tiquets de caixa, factures, etc.). D’altra banda també vol recordar l’existència del SAL, el Servei d’Assessorament Lingüístic, que pot revisar gratuïtament els documents breus dels establiments comercials. Els documents es poden fer arribar per correu electrònic a priorat@cpnl.cat.