Es presenta el Servei d'Informació Mediadora (SIM) del Consell Comarcal del Priorat

Es presenta el Servei d'Informació Mediadora (SIM) del Consell Comarcal del Priorat

L'objectiu és fomentar la mediació i altres formes de gestió adequada de conflictes i aproximar-les a la ciutadania
13-11-2025

El Consell Comarcal del Priorat ha acollit aquest dimecres una sessió formativa realitzada pel Centre de Mediació de Catalunya del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica de la Generalitat de Catalunya per donar a conèixer el Servei d’Informació Mediadora (SIM) a tots aquells professionals que, en la seva tasca diària, reben i atenen queixes o peticions de la ciutadania. 

L’objectiu era presentar el nou servei que a partir d’ara oferirà l’ens comarcal en virtut del que estableix el Conveni de col·laboració amb el Departament de Justícia i Qualitat Democràtica per fomentar la mediació i altres formes de gestió adequada de conflictes (ADR) i aproximar-les a la ciutadania. 

La mediació és un procediment no jurisdiccional de caràcter voluntari i confidencial pensat per facilitar la comunicació entre dues o més parts en conflicte mitjançant el suport d'una persona mediadora imparcial i neutral, amb l'objectiu que les parts gestionin per si mateixes una solució a les seves controvèrsies. 

De la mateixa manera, facilita la comunicació i la comprensió, rebaixa les tensions i ajuda a prevenir futurs conflictes, perquè són els usuaris qui troben les solucions. A més, això permet que el compromís de compliment sigui més ferm. La persona mediadora dirigeix el procés i facilita el diàleg, però no assessora ni recomana solucions. Si s’arriba a acords, es poden homologar notarialment o com a sentències judicials i són executius.

Així doncs, en la sessió d’aquest dimecres, en la que hi han participat una vintena de persones, la majoria dels quals tècnics i tècniques del consell comarcal (àrea bàsica de S. Socials, joventut, SIAD i habitatge), jutges i jutgesses de pau i representants d’ajuntaments, ha servit per presentar el Servei d’Informació Mediadora del Priorat i el Centre de Mediació de Catalunya (CMC). També s’ha parlat sobre el protocol que cal seguir per a la derivació de mediacions al CMC i sobre quins són els mitjans adequats de solució de controvèrsies.