El Consell demana als propietaris d’habitatges buits que els inscrigui voluntàriament a la borsa de lloguer

El Consell demana als propietaris d’habitatges buits que els inscrigui voluntàriament a la borsa de lloguer

El Servei d’Habitatge del Consell Comarcal compta amb una borsa de mediació, que ofereix avantatges tant als propietaris com als llogaters
09-04-2014

El Servei d’Habitatge del Consell Comarcal del Priorat fa una crida als habitants de la comarca que tinguin habitatges buits a inscriure’ls voluntàriament a la borsa de  mediació de lloguer social amb què compta la institució. En aquests moments, la borsa només disposa d’habitatges a Falset, amb la qual cosa no es pot atendre la demanda existent de pisos de lloguer en d’altres poblacions de la comarca.

Els habitatges que poden incorporar-se a aquest programa poden ser de tota mena (segones residències incloses). En tot cas, l’habitatge haurà de complir uns requisits mínims, com són tenir la cèdula d’habitabilitat, estar al corrent del pagament de l’IBI i reunir les mínimes condicions exigibles.

“La idea d’aquesta borsa de lloguer és facilitar les coses al màxim als llogaters i als propietaris, de manera que es doni sortida a habitatges ara buits amb un mínim de garanties, cosa que en temps difícils com els actuals pot ser una alternativa interessant per als propietaris de les cases”, afirma Joan Carles Garcia, president del Consell.

De fet, en paral·lel a la borsa de lloguer, el Servei d’Habitatge del Consell compta amb un programa de mediació entre propietaris i llogaters. Els avantatges per als propietaris que vulguin llogar són nombrosos perquè, entre d’altres coses, se’ls ofereix assessorament jurídic i una assegurança de dos anys. A més, si cal, els tècnics d’habitatge del Consell col·laboren en la redacció del contracte entre propietari i llogater i, un cop signat, fan de mediadors entre les parts en cas que sorgeixi algun conflicte d’interessos.

Tothom pot apuntar-se a aquesta borsa de persones interessades a llogar un habitatge, sigui quina sigui la seva renda. És a partir d’aquesta relació d’interessats que, finalment, s’assigna el llogater a cadascun dels habitatges que s’ofereixen, sempre amb el vist-i-plau del propietari de la casa.

“Aquest servei de mediació en el lloguer és obert a tots els ciutadans, i no tan sols  a aquells que travessen problemes econòmics i socials, pels quals existeixen altres programes d’ajut i d’accès a l’habitatge”, puntualitza el president del Consell Comarcal.

En aquest sentit, al marge de la borsa de lloguer i de cara a garantir l’accès a l’habitatge de les famílies en risc d’exclusió social, existeixen altres prestacions econòmiques per ajudar a pagar el lloguer o per fer front a quotes d’amortització arrendatària a llogaters amb dificultats, amb la finalitat de prevenir l’exclusió social residencial. Les prestacions poden ser de caràcter permanent o d’urgència. En el cas de les prestacions permanents, són ajuts a fons perdut per fer front al pagament del lloguer de les unitats deconvivència que tinguin ingressos baixos o moderats, a qui el cost de l’habitatge pot situar en risc d’exclusió social residencial, amb especial atenció a les famílies monoparentals i dones en situació de violència de gènere. Aquestes prestacions es mantenen sempre que les persones beneficiàries continuïn reunint els requisits.

En el cas de les prestacions d’urgència especial són ajuts a fons perdut de caràcter personal i podem diferenciar quatre modalitats: per fer front a rebuts de lloguer, per fer front a quotes d’amortització hipotecària impagades, per allotjar a families desnonades i per aturats de llarga durada, i s’atorguen per atendre situacions d’especial urgència a fi de garantir la permanència continuada a l’habitatge de la persona sol·licitant i de la seva unitat de convivència.