El Consell Comarcal del Priorat commemora el 8M amb la lectura del manifest i una acció col·laborativa oberta a tota la comarca

El Consell Comarcal del Priorat commemora el 8M amb la lectura del manifest i una acció col·laborativa oberta a tota la comarca

04-03-2026

El proper 6 de març a les 12 h, la plaça de la Quartera de Falset acollirà l’acte institucional de commemoració del Dia Internacional de les Dones (8M), organitzat pel Servei d’Informació i Atenció a les Dones (SIAD) del Consell Comarcal del Priorat. L’acte, que comptarà amb la participació del president, Sergi Méndez, i de diversos representants de l’ens i de l’Ajuntament de Falset, inclourà la lectura del manifest institucional del 8M i una activitat col·laborativa en què les persones assistents podran aportar paraules i reflexions sobre el 8M, la igualtat avui i els reptes de futur.

Enguany, el manifest  del Dia Internacional de les Dones subratlla el valor simbòlic d’apropar-nos al 50è aniversari de les Primeres Jornades Catalanes de la Dona, celebrades a Barcelona el maig de 1976, que van representar un punt d’inflexió en la participació pública i política de les dones. Aquelles jornades, celebrades en un context de transició política i encara amb les ferides de la dictadura ben presents, van permetre que les dones ocupessin per primera vegada un gran espai públic de debat per formular amb veu pròpia les seves reivindicacions després de dècades de silenci imposat.

El manifest reconeix la força transformadora d’un moviment plural i arrelat al territori, protagonitzat tant per activistes i referents com per veïnes, treballadores i estudiants, que van plantar la llavor del feminisme. Recorda també que aquell impuls col·lectiu va ser clau per avançar en drets fonamentals com la igualtat jurídica, la participació política, unes condicions laborals dignes o el reconeixement del treball de cures.

Alhora, el text adverteix que els drets de les dones no estan garantits de manera definitiva i alerta de l’actual ofensiva de discursos antifeministes i negacionistes que banalitzen la violència masclista i qüestionen les desigualtats estructurals, posant en risc els valors democràtics i la convivència.

Una acció participativa per construir un missatge col·lectiu

Després de la lectura del manifest, es durà a terme una breu activitat col·laborativa en què les persones assistents podran aportar paraules i reflexions sobre el 8M, la igualtat avui i els reptes de futur.

Aquesta acció es complementa amb un formulari en línia, accessible mitjançant un codi QR, a través del qual qualsevol persona de la comarca pot fer arribar les seves aportacions fins al 12 de març.

Amb totes les paraules recollides, tant presencialment com virtualment, es crearà un núvol de paraules, que es difondrà posteriorment a través de les xarxes socials del Consell Comarcal amb l’objectiu de generar contingut compartit i visibilitzar el compromís col·lectiu amb la igualtat.

La proposta també es farà arribar a tots els ajuntaments de la comarca perquè en facin difusió i contribueixin a ampliar la participació ciutadana en aquesta iniciativa.

Amb aquest acte, el Consell Comarcal del Priorat reafirma el seu compromís amb la defensa dels drets de les dones i amb la construcció d’una societat més justa, igualitària i lliure de violències masclistes.

qr